بشر در واقعیت بخشیدن به افکار خود و ایجاد آنچه که موجب شگفتی می شود هیچگاه کوتاهی نکرده است. این مسئله در طول زمان صورت های مختلفی داشته، در دوره ای از تاریخ ساخت فانوس اسکندریه و برج پیزا میل شگفتی آفرینی انسان را ارضا کرده و در عصر حاضر نیز ساخت تونل کانال مانش و ناوهای هواپیمابر غول پیکر بوده که انسان را راضی نگاه داشته است.
هر چند پروژههای جدید به مانند نیایشگاه آرتمیس و تندیس زئوس دارای روحی لطیف در طراحی و ساخت نیستند اما در نوع خود عجائب فلزی دوره حاضر به شمار می روند که با صرف هزینه های سرسام آور ساخته شده اند.
پل مروارید (The Pearl Bridge)
هزینه ساخت: 5 میلیارد دلار این پل در واقع طولانی ترین پل معلق جهان است که 1991 متر طول دارد. پل مروارید در ژاپن قرار دارد و ساخت آن در سال 1998 به پایان رسید. این پل طولانی و حیرت آور با قرار گرفتن در آبراه آکاشی، توانسته است شهر کوبه در جزیره هانشو را به شهر ایوایا در جزیره آواجی متصل کند.
شتاب دهنده هادرون (The Large Hadron Collider)
هزینه ساخت: 6 میلیارد دلار هادرون بزرگترین شتاب دهنده ذرات انرژی در جهان است. هادرون در تونلی زیرزمینی به طول 27 کیلومتر و عرض 175 متر در شهر ژنو در نزدیکی مرز فرانسه – سوییس قرار دارد
پل سانی جیم (The James "Sunny Jim” Rolph Bridge)
هزینه ساخت: 6.3 میلیارد دلار این پروژه در واقع مجموعه ای از پل ها در منطقه خلیج سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا است. این پل ها با ایجاد یک مسیر مستقیم بین سانفرانسیسکو و اواکلند قادر هستند روزانه بیش از 270 هزار خودرو را عبور دهند.
رآکتور گداخت هسته ای ایتر (International
هزینه ساخت: 6.5 میلیارد دلار آینده (نیروگاه های همجوشی) کمک کند.به عبارت دیگر ایتر بزرگترین طرح یک راکتور همجوشی هستهای است که تا کنون طراحی شده است. طرح ایتر در ابتدا طی سال 1985 میان شوروی سابق و آمریکا مطرح گردید. در سالهای بعد، کشورهای دیگری نیز به این پروژه وارد شدند و امروز چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه ، آمریکا و اتحادیه اروپا در این پروژه فعالیت دارند.
سیستم خط لوله ترانس-آلاسکا (Trans-Alaska Pipeline System)
هزینه ساخت: 8 میلیارد دلار پروژه خط لوله ترانس آلاسکا شامل 11 ایستگاه گازی، صدها مایل خطوط لوله فرعی و پایانه دریایی والدز است. این خط لوله که در مجموع طول آن نزدیک به 1288 کیلومتر است به منظور انتقال نفت از خلیج پرودو به والدز در آلاسکا طراحی و ساخته شده است. این خط لوله در مالکیت شرکت خدمات خط لوله آلاسکا قرار دارد.
ناو هواپیمابر جرالد فورد (PCU Gerald R. Ford)
هزینه ساخت: 8.1 میلیارد دلار ناو هواپیمابر جرالد فورد پیشرفته ترین نوع ناو نیروی دریایی آمریکا در کلاس خود محسوب می گردد. این ناو در 16 ژانویه 2007 به نام سی و هشتمین رییس جمهور ایالات متحده نامگذاری شد. این ناو جایگزین ناو یو اس اس اینترپرایز می شود که بیش از 50 سال است در خدمت نیروی دریایی ارتش آمریکاست.
تونل کانال مانش (Le tunnel sous la Manche)
هزینه ساخت: 8.31 میلیارد دلار تونل کانال مانش که بیش از 50 کیلومتر طول دارد،در زیر دریا ساخته شده و بندر ادوکاله فرانسه را به شهرک فلکستون انگلستان متصل میکند. این تونل مسیر مناسبی برای حرکت قطارهای سریع السیر یوروستار است. سازه این تونل به اندازه ای جالب است که سازمان «جامعه آمریکایی مهندسان غیرنظامی» در سال 1996 آن را یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن نامید.
گودال بزرگ بوستون (The Big Dig Boston)
هزینه ساخت: 14.6 میلیارد دلار گودال بزرگ بوستون در واقع یک مسیر جاده ای بسیار عظیم است که تونل اصلی بزرگراه آن با طولی بیش از 5.6 کیلومتر از قلب شهر بوستون می گذرد. این پروژه به منظور برقراری ارتباط بین شهر بوستون و دو خط راه آهن اصلی در اطراف این شهر طراحی شده بود سد سه تنگراه (Three Gorges Dam) هزینه ساخت: 26 میلیارد دلار سد سه تنگراه در واقع سدی است که بر روی رودخانه یانگ تسه در شهر ساندوپینگ بسته شده و در استان هوبی چین واقع است. نیروگاه برقابی ساخته شده در این سد، بزرگترین نیروگاه جهان در نوع خود است. بدنه آن در سال 2006 تکمیل شد و دارای 2 ژنراتور اصلی اصلی است که ظرفیت تولید برق هر کدام از آنها بیش از 700 مگاوات است. علاوه بر آن شش ژنراتور دیگر آن در زمین قرار دارد که ظرفیت تولید برق این سد را در مجموع به بیش 22 هزار و پانصد مگاوات می رساند. مرکز فضایی آی اس اس (International Space station ) هزینه ساخت: 157 میلیارد دلار مرکز فضایی بین المللی در واقع پرهزینه ترین و گرانترین ساخته دست بشر است که هزینه ساخت آن مقداری کمتر از دو برابر مجموع تمامی پرهزینه ترین پروژه های قبلی است. این سفینه یک مرکز تحقیقات علمی کیهان شناسی است که در مدار پایینی زمین قرار گرفته است. آغاز اجرای ساخت این پروژه بسیار عظیم در سال 1998 بود و انتظار می رود که در سال 2011 روند اولیه ساخت آن تکمیل گردد اما عملیاتهای مختلف ساخت و ساز آن حداقل تا پایان سال 2015 ادامه دارد. این ابرسفینه نیز همانند ماه با چشم غیر مسلح از روی زمین دیده می شود و بزرگترین جرم فضایی ساخته بشر در تمام تاریخ است. این یک آزمایشگاه بزرگ در رشته های زیست شناسی، فیزیک، ستاره شناسی، کیهان شناسی و ... می باشد.
نظرات شما عزیزان:
|